> Contact en praktische gegevens > Marker Museum en Vereninging Historisch Eiland Marken > Het Marker Museum kan uw steun goed gebruiken > Marken, beeld van een eiland > Links

Marker Museum

Contact en praktische gegevens

Kerkbuurt 44-47, 1156 BL Marken
Telefoon +31(0)299-601904 (alleen tijdens openingstijden)
E-mail info@markermuseum.nl
Website www.markermuseum.nl

Openingstijden 25 maart t/m 30 september 2024.

• Dagelijks van 10.00 – 17.00 uur.
  • Zondagen van 12.00 – 16.00 uur.
  • 2e paasdag, hemelvaartsdag en 2e pinksterdag van 12.00 tot 17.00.

Openingstijden 1 oktober t/m 31 oktober 2024.

• Dagelijks van 11.00 – 16.00 uur.
  • Op zondagen van 12.00 – 16.00 uur.

Het museum is daarna gesloten van 1 november 2024 t/m 28 maart 2025

Parkeren op centrale parkeerplaats, 5 minuten wandelen. Volg de borden naar de grote parkeerplaats. U mag de bebouwing niet inrijden!

ToegangsprijzenEr kan met pin betaald worden.
Volwassenen € 3,00
Kinderen t/m 12 jaar € 1,50
Museumkaart en Vereniging Rembrandt gratis.
Groepen van 15 personen of meer 10% korting.
Leden van het Marker Museum, Museumkaart en Vereniging Rembrandt gratis.

Groepsbezoek

Vanaf 20 personen vooraf melden s.v.p.
Met een groep tot 20 personen bent u altijd direct welkom.
Bent u met meer, meld u dit dan minimaal 1 week van te voren, liefst per e-mail op:
secretariaat@markermuseum.nl
– telefonisch tijdens de openingstijden op 0299-601904
Graag met vermelding van contactpersoon en telefoonnummer.

Postadres
Reacties liefst per e-mail. Wij streven ernaar u binnen 2 dagen te antwoorden.
Vereniging Historisch Eiland Marken & Marker Museum
Kerkbuurt 44-47, 1156 BL Marken.
E-mail secretariaat@markermuseum.nl
of info@markermuseum.nl

Overige adressen
Voorzitter: de heer C.P. Visser, Noorderwerfstraat 16, 1156 AJ Marken
E-mail info@markermuseum.nl
Telefoon +31(0)6 4055 2318

Secretaris: mevrouw J. Kes, Noordervaart 85, 1841 GB Stompetoren
E-mail secretariaat@markermuseum.nl
Telefoon +31(0)6 5576 6627

PR: mevrouw T. Visser, Westerstraat 16, 1156 AD Marken
Telefoon +31(0)299-601940

—o—

Marker Museum en Vereniging Historisch Eiland Marken.

Behoud van een uniek erfgoed

Marken heeft binnen de geschiedenis van Nederland een geheel eigen plek. Het Marker Museum wil die eigenheid op een aantrekkelijke manier toegankelijk maken voor een breed publiek. Het exploiteren van dit kleine, bijzondere museum vormt een van de activiteiten van de Vereniging Historisch Eiland Marken (VHEM).
Deze vereniging staat voor:

• het bewaren van het karakteristieke van het eiland Marken voor het nageslacht;
• het bewaren en bevorderen van het ‘Eilandschoon’;
• het verzamelen, bewaren en bewerken van bronnenmateriaal dat van belang is voor de geschiedenis van Marken in de ruimste zin des woords.

De VHEM doet dit o.a. door de collectie toegankelijk te maken voor een breed publiek, het organiseren van lezingen, het verwerven en in goede staat behouden van (kunst)objecten, en het verzamelen en uitgeven van historische informatie.

Contact via e-mail: secretariaat@markermuseum.nl of info@markermuseum.nl

Het Marker Museum kan uw steun goed gebruiken

Het Marker Museum ontvangt vrijwel geen subsidie en draait volledig op de inzet van een grote groep vrijwilligers. Wilt u ons steunen, word dan lid van de Vereniging Historisch Eiland Marken.

Marken ‘beeld van een eiland’

Het Marker Museum toont sinds 1983 leven, werk en tradities van dit voormalige eiland met zijn rijke cultuur. De fraaie collectie vindt u op een unieke locatie: zes gekoppelde, historische woningen in het oude centrum, aan het centrale deel van de Kerkbuurt dat de Markers ‘de street’ noemen.

Een deel van het museum heeft zijn oorspronkelijke indeling behouden als 19e eeuwse woning van een Marker vissersfamilie. Karakteristiek zijn hier de wanden, behangen met veel borden en prenten, de spanen dozen waarin klederdrachtonderdelen werden bewaard, het open vuur, de regenwaterbak, de bedstee en de beschilderde kasten.

Door de beperkte ruimte tonen wij steeds een wisselend deel van onze omvangrijke collectie, ook via een jaarlijkse thematentoonstelling: textiel en klederdracht, keramiek, schilderijen en prenten, gebruiksvoorwerpen, volkskunst (o.a. houtsnij- en borduurwerk) en het bijzondere oeuvre van de Marker Jan Moenis (1875-1953) die allerlei objecten beschilderde: kappendozen, klompen en ‘schoolborden’ (schooltassen). Een audiovisuele presentatie belicht de geschiedenis van Marken en de klederdracht die nog steeds in ere wordt gehouden.

In de museumwinkel is een klein, aantrekkelijk aanbod van artikelen te koop (boeken, kaarten, etc.).